H ΔΕΙΝΗ πολιτική, οικονομική και
κοινωνική κρίση που ανεμοδέρνει το πλεούμενο «Ελλάδα», παρακινεί έναν
«πολύπαθο» (όπως αυτοχαρακτηρίζεται) αναγνώστη ν' αναρωτηθεί και να
ρωτήσει: «Μα γιατί, τελοσπάντων, αυτό το Κράτος (με κεφαλαίο)
μας ταλαιπωρεί και μας ξεζουμίζει τόσο λυσσαλέα, με τόσους τρόπους και
με τόση αναλγησία;»
H απάντηση είναι πολύ απλή: Μα ακριβώς
επειδή είναι το Κράτος. Και κράτος θα πει δύναμη, κυριαρχία οργανωμένη
πάνω στο σύνολο των πολιτών.
H τραγική ειρωνεία είναι πως αυτή η
κυριαρχία όχι μόνο ασκείται με τη σιωπηρή συγκατάθεση των τελευταίων,
αλλά και πως τη λειτουργία της, τα υλικά μέσα της και τα έμψυχα όργανά
της τα πληρώνουν οι κυριαρχούμενοι. Ο πολίτης-θύμα αμείβει τον
θύτη-κράτος, και συντηρεί οικονομικά τα εργαλεία και τη διαδικασία της
θυσίας - το θήραμα οπλίζει τον κυνηγό του και το σφάο αρματώνει τον
σφαγέα του.
Και αν τυχόν το θύμα απαυδήσει κάποτε και
εξεγερθεί κατά του θύτη, τότε αντιμετωπίζεται και στιγματίζεται και
καταπολεμάται σαν εχθρός του κράτους και πολέμιος του κοινωνικού
συνόλου, και «πατάσσεται» με τη βία (που ο ίδιος του έχει προμηθεύσει) γι
εν ονόματι του νόμου και της τάξεως και του γενικού συμφέροντος...
ΣΤΑ μέσα του 16ου αιώνα, ο Etienne La
Boetie, αδερφικός φίλος του Montaigne, είχε γράψει ένα από τα πιο πύρινα
δοκίμια κατά της τυραννίας με τον τίτλο «Για την εθελοδουλεία» («Pour
la servitude volontaire»), όπου αναρωτιόταν: «Πώς γίνεται τόσοι
άνθρωποι... τόσα έθνη να υποκύπτουν σ' έναν μόνο τύραννο, που δεν έχει
άλλη δύναμη από εκείνη που του δίνουν; Που δεν έχει τη δυνατότητα να
τους βλάψει, εκτός από τη δική τους επιθυμία να τον υπομείνουν. Που δεν
θα μπορούσε να κάμει κακό άλλο, εκτός από εκείνο που θέλουν οι ίδιοι να
δέχονται, αντί να του αντισταθούν».